Präglad på Jesus

Ännu en Wordpress.com blogg

Visst spelar det roll vad vi säger om Jesu försoning! (del 4)

3 kommentarer

Genom några korta inlägg har jag försökt att dela några för mig viktiga tankar omkring att det verkligen har betydelse för vad vi gör och hur vi lever som kristna vad vi säger om Jesu försoning. Nu skulle jag slutligen vilja belysa några stråk som växer fram som svar på frågan Vad betyder detta för ett vårt uppdrag och vår syn på vad mission är i vår postmoderna tid?

CentrifugalGuds rike är centrifugalt inte centripetalt! Riktningen är utåt och inte inåt. Som Fadern har sänt mig, så sänder jag er, sa Jesus. I denna sändning behöver evangeliet om en ny och återupprättad relation med Gud och skapelsen möta människor på deras egen mark och på deras eget språk. Inkarnationen är förebild i att evangeliet får förkroppsligas och bli till kött och blod i varje ny kontext. Det handlar inte bara om att översätta eller göra något relevant. Det är något mycket mer genomgripande. I ett inkarnationellt synsätt växer tron underifrån med utgångspunkt i varje kontexts specifika förutsättningar där det sker en stark identifikation där de som är bärare av evangeliet in i ett sammanhang blir en del av den kulturen. Alan Hirsch talar om att evangeliet både behöver spridas ut och myllas ner. Det är de två riktningar som ligger i att vara missionell och inkarnationell.

Vår västerländska postmoderna kultur är både tydligt individualistisk och starkt relationell. När vi kommunicerar med denna kultur fungerar det inte att göra det på avstånd eller från ett uppifrånperspektiv. Den äkthet som fanns i Jesu sätt att möta människor behövs i allra högsta grad också idag. Allt vilar på relationer och förtroende. Frågan om drivkrafter och vilken slags kärlek som finns hos oss är avgörande. Den Gud som uppenbarar sig genom Jesus och som möter oss genom Ande inbjuder oss ständigt till gemenskap. Det får inte handla om att värva människor in i våra församlingssammanhang (hur gott och vällovligt det än kan tänkas). En missionsstrategi för vår tid måste ha högre mål och syften än så. Den behöver ha som mål att inbjuda människor till ett nytt och förvandlat liv tillsammans med Jesus där alla relationer i livet blir helade och upprättade.

Vi tror att Jesus genom sitt försoningsverk, sin död och uppståndelse, besegrat synd, ondska, djävulen och döden. Därför får vi vara frimodiga att tala om hur människor också idag kan bli frälsta, helade, befriade och upprättade genom mötet med Jesus och genom den helige Andes kraft. Människor i vårt land och i vår tid söker efter andliga erfarenheter, kroppsligt och inre välbefinnande och helande, de söker efter helhet, mening och livsinnehåll. I Jesus och genom Anden finns allt detta att tillgå. I en relevant missionell syn på vårt uppdrag ingår att också erbjuda människor helande och befrielse i den helige Andes kraft.

I allt handlar våra liv om att följa Jesus. Jesus är vår förebild, vår utgångspunkt och vårt mål. I detta finns en realiserad eskatologi som tar sikte på att redan här och nu leva Guds rikes liv. Frågorna måste ställas i varje del av livet och i varje del av världen: Vad skulle det betyda om Guds rike fick bli synligt just här? När vi ber om att Guds vilja ska ske ”på jorden såsom i himlen” och om att Guds rike ska komma, vad ber vi om då? Och hur ser det ut när det sker? Och enligt Jesu befallning får vi gå ut i hela världen för att göra människor till hans lärjungar. Här finns Guds rikets utbredande som en tydlig befallning och omistlig dimension i våra liv.

size_550x415_ihopI John Wesleys dagbok fanns det ett uttryck som ständigt återkom när han beskrev vad som skedde när han kom till olika platser. Det stod I offered them Christ (jag erbjöd dem Kristus). Så är det också i dag. Där finns vårt uppdrag och vår kallelse. Varken mer eller mindre än att erbjuda människor Kristus. Och detta erbjudande innehåller allt och öppnar dörren till evigheten. Det är genom att ta emot det erbjudandet som allt det som Jesu försoningsverk handlar om blir verksamt i en människas liv.

Vad vi säger om Jesus spelar roll och gör skillnad – också på det plan som beskriver vår ecklesiologi. Vad kännetecknar de slags församlingar som formas utifrån de synsätt på Jesus och försoningen som vi skissat och som lever utifrån de förhållningssätt till uppdraget som vi just rört vid?

Några få enkla saker:

  • De är enkla avskalade gemenskaper där människor möts, äter tillsammans och delar livet och tron tillsammans. Jesus är själva centrum och den som är församlingens ledare. De är relationella i sin grundkonstitution.
  • De lever inifrån och underifrån kulturen och kan därför vara inkarnationella i sitt förhållningssätt. De förkroppsligar evangeliet och Guds rike i sin speciella kontext.
  • De ser sig som en del av en rörelse med utgångspunkt i Guds eget väsen av utgivande och sändande. Deras fokus ligger inte så mycket i att samla in till sin egen grupp som i att sända människor vidare för att forma nya gemenskaper.
  • De multiplicerar enkla strukturer för att göra lärjungar och växa i Kristuslikhet. Det är den missionella drivkraften.
  • De praktiserar Jesus närvaro genom den helige Ande och förväntar hans ledning, hans kärlek och hans kraft i sina liv.
  • De lever ett Kristi-kropps-liv tillsammans där ingen står över den andre utan var och en har något att bidra med och beslut fattas tillsammans i samstämmighet och genom Andes ledning.
  • De erbjuder människor Kristus och en livsförvandlande trosgemenskap med honom.
Annonser

3 thoughts on “Visst spelar det roll vad vi säger om Jesu försoning! (del 4)

  1. Tak Peter! Jeg er, som du vel ved, ganske enig! Det er fint og klart skrevet!

  2. Reblogged this on Bloggen and commented:
    Peter Svanberg skrev har skrivit flera bra blogginlägg i en serie om försoningen. Rebloggar ett av dem.

  3. Sympatiserar med mycket av detta, Peter! Knappast en komplett ecklesiologi (jfr din första artikel i serien), men mycket som är både tänkbart och viktigt. Samtidigt kan jag även här sakna perspektivet av Guds helighet, som jag uppfattar präglar en hel del av Paulus skrivande till församlingarna. Tänker också på orden i Apg 5:
    ”Och stor fruktan kom över hela församlingen och över alla andra som hörde detta. Många tecken och under skedde bland folket genom apostlarnas händer. Och de var alla tillsammans i Salomos pelarhall. Av de andra vågade ingen sluta sig till dem, men folket uppskattade dem. Och ännu fler kom till tro på Herren, en skara av både män och kvinnor. Ja, man bar till och med ut de sjuka på gatorna och lade dem på bäddar och bårar, för att åtminstone Petrus skugga skulle falla på någon av dem, när han gick förbi. 16 Det kom också en stor skara från städerna runt omkring Jerusalem, och de förde med sig sjuka och sådana som plågades av orena andar, och alla blev botade.” (11-16)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s