Präglad på Jesus

Ännu en Wordpress.com blogg

Det är fullbordat

Lämna en kommentar

Sjätte ordet: ”Det är fullbordat.” (Joh 19:39)

Sex långa timmar på korset går mot sitt slut. Jesus har bara några minuter kvar att leva. I ett av sina sista försök att gör sin röst hörd och med det yttersta av sin kraft ropar han: Det är fullbordat! Men det är ingen sista desperat suck det handlar om. Det är inget – nu är det över – Jesus uttalar. Det är inte en bruten och misslyckad människas sista ord av ångest och bitterhet vi lyssnar till. Långt därifrån.

I Johannesevangeliet framställs Jesu död långt ifrån som ett nederlag. Det är Jesu sätt att förhärliga sin Fader, det är det yttersta beviset på Guds kärlek. Det är uppfyllelsen av orden i Joh 3:16 om att Gud älskade världen så mycket att han ”gav den sin ende son, för att var och en som tror på honom inte ska gå under utan ha ett evigt liv.” Det är den upphöjelse som gör att människor kommer att dras till denna ” kärlekens sköna symbol” som vi ser nå sin höjdpunkt.

Jesus dör inte i nederlag. Han dör i seger! Det är fullbordat är segerns och triumfens ord. Jesus har fullgjort det uppdrag Fadern gett honom. Jesus har på ett tydligt och konkret sätt visat på den Gud som inte tvingar eller gör våld på människor, men som i sin kärlek låter sig tvingas och bli utsatt för våld och förnedring för vår skull.

Här är början till något helt nytt. Här föds en ny tid. Här fullbordas Guds rådslut och plan att rädda världen. Genom Jesu fullbordade verk på korset öppnas vägen för oss, syndiga och bräckliga människor, att förvandlas till Guds likhet. Det är nog det som är innebörden i Richard Neuhaus ord när han reflekterar över Jesu sju ord på korset: ”Det är fullbordat. Men det är inte över.”

Det korset innebär är fullbordat, men det slutar inte där. Jesus, den uppståndne, är och förblir alltid den korsfäste. Det korset innebär måste leva vidare och förverkligas i den gemenskap som är både korsets och uppståndelsens gemenskap. Det som är fullbordat är inte fullbordat förrän allt är fullbordat.

Det kommer den dag då skapelsen är fullbordad, då försoningen och Guds rike når sitt mål och allt i himlen och på jorden och i hela universum sammanfattas och når sin fullbordan i Jesus! Då kommer segern att vara fullkomlig och ondska, synd och djävul för alltid förintad. Men fram till den dagen kommer, som Blaise Pascal påminner oss om, Jesus alltid att vara en lidande frälsare.

Det är fullbordat, men det är inte över. Din och min kallelse är att vara med och i den här världen och i våra liv, fullborda det Jesus fullbordade på korset.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s