Präglad på Jesus

Ännu en Wordpress.com blogg

Idag ska du vara med mig i Paradiset

Lämna en kommentar

Andra ordet: ”Sannerligen, redan idag skall du vara med mig i paradiset.” (Luk 23:43)

Han bad om en tanke och vann en evighet med Jesus. Så skulle man kunna sammanfatta det som skedde med en av förbrytarna som korsfästes tillsammans med Jesus. Han bad om en tanke… Varför gjorde han det?

Mitt i berättelsen om Jesu korsfästelse utspelas ett mindrama som handlar om vad vi ser. Lukas bygger upp berättelsen mot en kulmen. Människor hånar honom. Rådsmedlemmarna hånar honom. Soldaterna hånar honom. Pilatus har med sin skylt ovanför korset hånat honom och med honom alla som såg den. Skylten som anger att här hänger judarnas kung.

Inte kan en kung hängas på ett kors!? Inte kan väl den människa som där hänger kunna vara den som Israel satt sitt hopp till, han som skulle komma med framtiden i sin hand och befria dem ur fångenskap och yttre och inre exil. Nu hänger han där, Guds Messias, den utvalde, maktlös, hånad, utskrattad och ironiserad över.

Alla vet att den som hängs på ett kors aldrig någonsin kan ha något med Gud att göra. Korsfästelsen var för romarna den största förnedringen och för judarna den största förbannelsen. Att dö på ett kors innebar att vara förkastad av Gud, nu och för alltid.

Lukas bygger sin berättelse mot det kulmen där också de som korsfästs tillsammans med Jesus hånar honom. I alla fall den ene. ”Är inte du Messias? Hjälp då dig själv och oss.” (Luk 23:39) Bilden blir klar. Inte kunde han vara Guds Messias, judarnas kung, eller än omöjligare, Gud själv?

Händelserna omkring korset förbryllar. Den maktlöshet och sårbarhet och svaghet som vi ser exponerad tar tag i oss, men vi vet inte varför. Kanske är det därför att vi tillsammans med människorna, rådsmedlemmarna, soldaterna och den ene förbrytaren så desperat söker efter en stark och segrande frälsare. Att se korset och inse att här möter vi Guds kärleks djupaste och sannaste uttryck går mot all mått och sans. Vi vill ha framgång. Vi vill att vår Gud ska vara starkare än alla andras gudar. Vi vill inte tvingas att utmana våra egna livsprojekts motiv och avslöjas i vår djupa självupptagenhet.

Men någonstans hade något hänt med den andre förbrytaren som gjorde att han mitt i hånet och ironin och de blodtörstiga skratten ser något annat, något de andra inte ser. Och trots alla yttre odds emot sig ber han Jesus om en tanke. Ord som någonstans innehöll en bekännelse av att han faktiskt insåg att Jesus vad den Guds Messias de andra skojade om.

Där förbunden med Jesus i samma straff och död ber han om att inte glömmas bort när Jesus går in i sitt rike. Han själv vet att han är dömd och fördömd och hängd på förbannelsens trä. Hans möjlighet vid uppståndelsens dag är minimal. Kanske Jesus skulle kunna hjälpa. Glöm inte bort mig, Jesus!

Vi gör allt vi kan för att inte glömmas. Bara några minuter i mediabrustes centrum och jag vet att jag finns. Ständig gör vi uppdateringar på Facebook för att alla de andra ska komma ihåg att vi existerar. Det värsta som kan hända är att inte finnas och att sedan glömmas. Förbrytaren bad om en tanke, bad om att inte bli bortglömd av Jesus.

Men den hågkomst han bad om i framtiden blir hans redan samma dag. ”Redan idag ska du vara med mig,” sa Jesus till honom. Redan idag! Vilket löfte! Redan samma dag skulle han få gå med Jesus in genom pärleporten, rakt in i en obegränsad gemenskap med Gud själv. Det enda som behövdes var en enkel bön och allt var klart.

Hur skulle vi kunna få för oss att vi behöver göra något mer än denne förbrytare? Varför har vi fått för oss att vi måste lägga till både det ena och andra för att få vara med Jesus. Förbrytaren hade sett och förstått något som är den viktigaste upptäckt vi kan göra, att den Gud som skapat universum och som håller våra liv i sin hand inte än någon annan än Jesus från Nasaret, den korsfäste.

Paulus skriver i 2 Kor 6:2

Jag bönhörde dig när stunden var inne, jag hjälpte dig på frälsningens dag. Nu är den rätta stunden, nu är frälsningens dag.

Precis som för förbrytaren på korset där bredvid Jesus finns det för dig och mig ett nu som förändrar allt. Den tanke han bad om kan du också be om. För nu är frälsningens dag!

Ukelelepojkarna från Motala sjunger ”Pärleporten”

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s