Präglad på Jesus

Ännu en Wordpress.com blogg

På bergets topp ser vi längre

Lämna en kommentar

Under juli månad skriver jag reflektioner inför den kommande söndagen i Ölandsbladet. Här följer tankarna inför Kristi förklarings dag.

Den 4 april 1968 mördades Martin Luther King utanför ett hotell i Memphis, Tennessee. Kvällen innan höll han sitt sista tal. Ett tal fyllt av mod och tillförsikt. I have been to the mountain top (jag har varit på bergets topp), säger han. Därför är han inte längre rädd. Därför får han mod att gå vidare trots hoten. Därför vet han att den kamp han och hans åhörare utkämpar kommer att segra. Men vad hade han sett på bergets topp? Han hade fått se in i det förlovade landet – den framtid som man drömde om. Men framför allt hade han fått se ”the glory of the coming of the Lord” (Herrens tillkommelses härlighet).

På Kristi förklarings dag följer vi med Jesus och tre av hans lärjungar upp på förklaringsberget för att få se något som vi annars inte har möjlighet att se. Så är det ju med att bestiga ett berg eller en höjd. Och det är kanske just det som gör detta så fascinerande. På bergets topp ser man längre och ser man mer. Det var Martin Luther Kings hemlighet. Det kan också bli din och min hemlighet.

Jesus tog sina lärjungar till förklaringsbergets topp för att de skulle få se längre och se något som hade med framtiden att göra. Inför deras ögon förvandlades han. Och så kommer Mose och Elia på besök. Personer från det gamla förbundets tid som förknippas med bergstoppserfarenheter. Mose möter Gud och får lagens tavlor på ett berg. Elia besegrar Guds fiender på ett berg. Lärjungarna vill gärna fortsätta den här spännande erfarenheten. Men när de lyfter upp sina ögon ser de bara Jesus. Men de ser inte längre samme Jesus som förut. De har med sig erfarenheten av att fått uppleva en glimt av framtidens, härlighetens, uppståndelsens och alla Guds löftens uppfyllelses Jesus. Det var samme Jesus som Martin Luther King hade mött på vägen till Memphis. Det är samme Jesus som du och jag får möta idag.

Ibland tar man den här berättelsen som intäkt för att nedvärdera de andliga erfarenheterna. Det är ju ändå ner på marken igen som verkligheten finns. Och visst är det så. Men vi behöver tillfällen i våra liv då vi gör bergsupplevelser. Det är tillfällen då vi ser och anar något vi annars med förnuft och logik och vetenskaplig metod inte kan erfara. Uppenbarelsen av vem Jesus är är inget som en människa kan tillägna sig bara genom att läsa Bibeln eller böcker eller att gå i gudstjänst. Det är något som bara Gud själv kan ge till dig och mig genom sin helige Ande. Det är därför som vi ber om Andens närvaro när vi ska fira nattvard eller inbjuder Guds ande att komma när vi firar gudstjänst.

Mitt i den öländska sommaren finns det förklaringsberg att besöka. Det kan vara en medeltida stenkyrka eller ett enkelt tältmöte. Det kan vara i gemenskap med vänner eller ensam med Gud i solnedgången. Det viktiga är att du låter ditt inre få se längre än förut så att du kan säga med Martin Luther King att du varit på bergets topp och fått se Guds härlighet.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s