Präglad på Jesus

Ännu en Wordpress.com blogg

Gudsrikets människor

Lämna en kommentar

Matteus kapitel 5 hittar du här (Bibel 2000, Folkbibeln, NIV)

Bergspredikan är den första av fyra tydliga predikningar som Jesus håller i Matteusevangeliet. De andra finner vi i kapitel 10, 13 och 24-25. Bergspredikan själv innehåller tre olika temablock. Först handlar det om Gudsrikets människor (kap.5), sedan om Gudsrikets andlighet (kap. 6) och sist om Gudsrikets tydlighet (kap. 7).

Efter de inledande saligprisningarna ger oss Jesus tre bilder. Han talar om saltet, ljuset och staden. Det är bilder av att det liv som levs i Jesus efterföljd gör något med efterföljaren som är omöjligt att dölja. Det är och blir synligt och tydligt för alla. Det liv som Jesus beskriver i det här kapitlet har innehåll och kraft, äger utstrålning och är lika omöjligt att dölja som en stad uppe på en höjd. Det finns ingen privatreligiositet i Jesu efterföljd. Den gemenskap som formas omkring honom måste om den är sann leva på ett sådant sätt att ”människorna ser era goda gärningar och prisar er fader i himlen.” (v. 16) Men vilken kontrast vi ser här! De människor som alldeles nyss prisats saliga under förföljelse och bespottelse är de som frammanar tacksamhet i hjärtat hos dem som ser och möter dem. Deras liv utmanar. Deras liv gör ingen neutral. Deras liv välsignar sin omgivning.

Men det hela börjar med åtta saker som Jesus säger kännetecknar de människor som är hans efterföljare och som lever det nya livet i Guds rike. Kännetecken som gör att de i all sin utsatthet och fattigdom är jordens mest välsignade människor. Låt mig lyfta fram det första av dessa kännetecken. Jag tror att just det är nycken till att förstå vad Jesus säger i det här kapitlet. ”Saliga de som är fattiga i anden, dem tillhör himmelriket.” (v. 3) Som jag ser det är saligprisningarna beskrivningar av vad som karaktäriserar ett liv nära Jesus – ett liv präglat på honom. Det börjar med andens fattigdom. Och det är viktigt. Därför att andens fattigdom är den grundförutsättning på vilken resten av livet i Jesu efterföljd bygger. Utan den insikten om att inför Gud har jag inget att komma med, inget annat än mitt desperata behov av honom och hans ledning och kraft i mitt liv, blir bergspredikans innhåll till lagiskhet och bördor. Andens fattigdom driver mig hela tiden till källan för det jag behöver, driver mig till Jesus. Och när jag har Jesus, fattas mig inget! Ett liv i Jesu efterföljd är ständigt och totalt i beroende av Jesus.

Man skulle kunna säga att Bergspredikans innehåll är en beskrivning av Jesus. Det är Jesu livssätt och andlighet och tydlighet som beskrivs. Och samtidigt så beskriver Jesus här ett liv som inte är en utopisk hägring förpassad till himlen, utan som i och genom honom är möjligt för den somföljer honom, som har sina ögon fästade vid honom och som längtar efter att vara hans efterföljare för att bli allt mer lik honom. Andens fattigdom är grunden. Och den dag jag förlorar insikten om den fattigdomen förlorar mitt liv sitt fotfäste. På denna fattigdom bygger sorgen över synd och ondska, ödmjukhet, längtan efter Guds rikes rättvisa och rättfärdighet, hjärtats renhet, freds och fridsskapande och glädje under förföljelse. Samtidigt ger oss Jesus ytterligare glimtar av vad Guds rike är: tröst, delaktighet, uppnådd rättvisa, barmhärtighet, att få se och lära känna Gud, att få kallas Guds söner och döttrar och ha del i hans familj.

Den andra delen av kapitlet måste läsas i ljuset av denna andens fattigdom; beskrivningen av det nya liv som är möjligt i och genom Jesus och att ständigt leva med den längatn i mitt liv att få bli mer lik Jesus. Här fördjupar Jesus den bild av Gudsrikets människor och Gudsrikets livsstil  som han började beskriva i saligprisningarna. Och han gör det genom att rama in det han har att säga med två näst intill omöjliga uttalanden. Först säger han: ”Om inte er rättfärdighet överträffar de skriftlärdas och fariséernas, så kommer ni inte in i himmelriket.” (v. 20) Och så avslutas alltihop med: ”Var fullkomliga, så som er fader i himlen är fullkomlig. (v. 48) Inget av detta är möjligt utan Jesus. Där finns poängen. Inget liv i Guds rike är möjligt utan Jesus och utan den kraft han ger oss för varje dag att leva det livet!

Det är i det ljuset jag vill läsa resten av bergspredikan och inte minst de sex områden där Jesus fördjupar Mose lag och går till att belysa inte symptomen utan själva kärnan i varje område. ”Ni har hört… men jag säger er:” Och så handlar budet om att inte dräpa i Jesu version om min vilja eller ovilja att förlåta och min önskan att få hämnd där dödandet av min medmänniska pågår imitt inre. Eller så handlar frågan om äktenskapsbrott och skilsmässa inte längre om sociala makt- och ägandestrukturer utan om att leva rent, ärligt, överlåtet och heligt i äktenskapet. Och så blir frågan om att kunna lita på en männskas ord inte längre en fråga om bara juridik utan om moral och ytterst om integretet och ärlighet.

Till slut vänder Jesus ut och in på begreppen omkring hur vi reagerar på och möter ondska och förtryck. Att vända andra kinden till, att gå utöver det som skulle förväntas enligt lagens bokstav, beskriver ett icke-våldsfärhållningssätt som överraskar och övervinner ondska och förtryck. Det är kärleken som segrar i Gudsrikets människors liv och gemenskap. Även kärleken till den som är ens fiende, till den som förtalar, förtrycker och förföljer. Jesu eget lidande och hans död på korset är det yttersta exemplet på det han säger här. Det är så som Guds rike växer och utbreds. Det är så som saltet förblir salt och ljuste fortsätter att sträla klart och standen fortsätter att synas och livet fortsätter att skörda tacksamhetens böner till Gud från dem som blir berörda av detta saliga, välsignade, omöjliga och fantastiska liv som erbjuds och blir möjligt i efterföljelsen av Jesus.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s